Czym smaruje się łożyska toczne? Dlaczego łożyska toczne trzeba smarować? Na pytania odpowiadamy w dzisiejszym artykule. Już teraz zapraszamy do szybkiej lektury.
- Czym smaruje się łożyska?
- Jaki jest skład smarów do łożysk?
- Jak często wymienia się smar w łożyskach?
Łożyska toczne trzeba smarować, aby zredukować ślizgowe tarcie, do którego dochodzi podczas ich pracy. Odpowiednia warstwa smaru skutecznie zapobiega stykaniu się powierzchni metalowych zarówno tocznych, jak i ślizgowych. Ponadto celem środka smarnego nierzadko jest po prostu zapewnienie odpowiedniej ochrony przed zużyciem. Czym dokładnie smaruje się łożyska? Jaki jest skład smarów do łożysk? Jak często należy wymieniać środek smarny? Jeśli szukasz odpowiedzi na powyższe pytania, zapraszamy do zapoznania się z niniejszą treścią.
Czym smaruje się łożyska?
Do smarowania łożysk tocznych używa się dwa rodzaje preparatów, a mianowicie smar lub olej. W specjalnych zastosowaniach można zastosować stałe substancje smarujące, do których zalicza się między innymi grafit, siarczek molibdenu oraz PTFE – politetrafluoroetylen. Dobra substancja smarująca to taka, która wyróżnia się:
- stabilnością termiczną,
- niską zawartością wilgoci,
- równie niską zawartością zanieczyszczeń,
- odpornością na naciski obciążenia,
- wysoką stabilnością mechaniczną.
Ponadto środek smarny powinien wykazywać działanie zapobiegające zarówno tarciu, jak i zużyciu.
Zastanawiasz się, jaki środek smarny wybrać? Preparat tego rodzaju dobiera się do różnych czynników — w tym do typu i wielkości łożyska, prędkości, temperatury, obciążeń czy konstrukcji obudowy. Na przykład smar nie jest odpowiednim rozwiązaniem, jeśli mamy do czynienia z wysoką temperaturą roboczą. W takich aplikacjach lepiej sprawdzą się oleje. Ponadto smar poleca się stosować tam, gdzie występują niskie i średnie prędkości. Przy pracy wysokoobrotowej natomiast nierzadko wykorzystuje się olej.
Jaki jest skład smarów do łożysk?
Z czego składa się smar do łożysk? Otóż z oleju bazowego zagęszczonego, zagęszczacza i dodatkowych substancji. Olejem bazowym jest płynna smarująca substancja z zagęszczaczem. Skuteczność smarowania w dużej mierze zależy od zagęszczacza, lepkości i różnych dodatków. Dlatego tak ważne jest, aby dobierać odpowiednie preparaty. Środek smarny musi odpowiadać wszystkim wymaganiom, jakie stawiają warunki pracy danej aplikacji.
Najczęściej jako rozwiązanie bazowe wykorzystuje się olej mineralny. Aby jednak poprawić stabilność środka smarnego oraz jego odporność na temperaturę, producenci stosują również olej syntetyczny — na przykład silikonowy lub dwuster. Dla niskich temperatur poleca się z reguły smary z olejem bazowym wyróżniającym się niską lepkością. Taki preparat sprawdzi się także przy niewielkich obciążeniach. Jeśli potrzebujesz smaru, który ma poradzić sobie z podwyższonymi temperaturami i dużymi obciążeniami, wybierz produkty z olejem bazowym o wysokiej lepkości.
Zagęszczacz wyróżnia się gąbczastą strukturą, która zbudowana jest właściwie z kombinacji cząsteczek lub włókien. Składniki tego rodzaju dzieli się na metalowe mydła oraz typy niemydlane. Smar, który ma w składzie mydło sodowe — NA — przez reagowanie z wodą może stworzyć swego rodzaju emulsję. To natomiast sprawia, że taki środek smarny nie sprawdzi się w łożyskach, które pracują tam, gdzie mamy do czynienia z wysokim poziomem wilgotności. Kategoria niemydlanych rozwiązań obejmuje takie składniki jak polimocznik i fluorki oraz żel krzemionkowy i bentonit organiczny. Pierwsza grupa to zasady organiczne odporne na temperaturę, a druga — zasady nieorganiczne.
Odpowiednie dodatki, które dodaje się do składu środka smarnego, mają jeden cel — a mianowicie, podnieść właściwości preparatu. Wpływają między innymi na odporność na korozję, antyutlenianie czy ulepszają wytrzymałość na ewentualne ekstremalne ciśnienie. Zadaniem dodatku antyutleniającego jest oczywiście zabezpieczenie środka smarnego przed utlenianiem się i tym samym pogorszeniem jego jakości, do czego dochodzi, gdy łożyska z danym preparatem przez długi czas pracują w wysokich temperaturach. Wspomniany dodatek poprawiający wytrzymałość na ekstremalne ciśnienie dodatkowo ulepsza odporność udarową.
Jak często wymienia się smar w łożyskach?
Jak często należy wymieniać środek smarny w łożyskach? W standardowym komponencie, który pracuje z reguły w temperaturze wynoszącej 50 stopni Celsjusza, smar warto wymieniać przynajmniej raz w roku. Jeśli natomiast łożysko toczne działa w temperaturze 100 stopni Celsjusza i więcej, poleca się wymieniać stary smar na nowy raz na trzy miesiące — również wtedy, gdy wykorzystamy smar wyróżniający się świetną stabilnością termiczną. Substancję smarującą trzeba wymieniać również wtedy, gdy zostanie ona zanieczyszczona jakimikolwiek cząsteczkami lub wodą.