Do czego służą sprzęgła kołnierzowe KTR? W jakich wariantach sprzęgła kołnierzowe dostarcza marka KTR? Szczegóły na temat sprzęgieł kołnierzowych produkowanych przez KTR znajdziesz poniżej.
- Gdzie wykorzystuje się sprzęgła kołnierzowe?
- Czym wyróżnia się skrętnie sztywne sprzęgło kołnierzowe?
- Jakie zalety mają sprzęgła kołnierzowe wysokoelastyczne?
Gdzie wykorzystuje się sprzęgła kołnierzowe? Czym wyróżniają się dostępne w ofercie marki KTR rozwiązania tego rodzaju? Na pytania odpowiadamy w dzisiejszym artykule. Pełną specyfikację techniczną poszczególnych komponentów znajdziesz oczywiście w katalogu producenta. Jeśli masz problem z dobraniem sprzęgła, skontaktuj się z naszym technikiem. Tymczasem zapraszamy do szybkiej lektury.
Gdzie wykorzystuje się sprzęgła kołnierzowe?
Z reguły w mobilnych maszynach montuje się silniki spalinowe, służące oczywiście do ich napędzania. W hydrostatycznych napędach dochodzi do bezpośredniego sprzęgania hydraulicznych pomp. W przenośnych sprężarkach natomiast jednostkę napędza się bezpośrednio. Jak połączyć obie jednostki? Najlepszą opcją jest wykorzystanie sprzęgieł kołnierzowych. Oczywiście taki komponent musi przede wszystkim w sposób niezawodny przenosić moc. Dzięki temu cała maszyna będzie działać zgodnie z naszymi oczekiwaniami. W ofercie KTR znajdziesz sprzęgła kołnierzowe w kilku wersjach. Dostępne są między innymi komponenty skrętnie sztywne, elastyczne i wysokoelastyczne. Potrzebną wersję określa się głównie na podstawie analizy skrętnych drgań. Czym wyróżniają się poszczególne sprzęgła kołnierzowe? Odpowiadamy w dalszej części artykułu.
Czym wyróżnia się skrętnie sztywne sprzęgło kołnierzowe KTR?
Seria BoWex FLE-PA obejmuje skrętnie sztywne sprzęgła kołnierzowe. To modele wyróżniające się krótką formą i posiadające zęby łukowe. Doskonale sprawdzą się w silnikach spalinowych o maksymalnej mocy 800 kW. Sprzęgło kołnierzowe o kompaktowych wymiarach serii BoWex FLE-PA przeznaczony jest do pracy w aplikacji, w której maksymalny moment obrotowy wynosi 6600 Nm, a maksymalna dopuszczalna prędkość obrotowa – 67 m/s.
Standardowy model BoWex FLE-PA to dwuczęściowe sprzęgło kołnierzowe skrętnie sztywne z łukowymi zębami i kompozycją materiałową składającą się ze stali oraz tworzywa sztucznego. Komponent ten świetnie sprawdzi się w napędzie silnika wysokoprężnego w połączeniu z hydrauliczną pompą. Przyłączeniowy kołnierz w tym przypadku składa się z wytrzymałego mechanicznie i stabilnego termicznie poliamidu. Tworzywo dodatkowo zostało wzmocnione szklanym włóknem. Piastę natomiast z łukowym uzębieniem wyprodukowano ze stali.
Gama BoWex FLE-PA obejmuje także sprzęgła kołnierzowe z kołnierzem z tworzywa sztucznego wzmocnionego węglowym włóknem. Modele BoWex FLE-PAC są doskonałą opcją dla silników spalinowych i pomp hydraulicznych. Materiał z włókna węglowego gwarantuje świetne parametry zużycia oraz długi okres eksploatacyjny. Dodatkowo kołnierze sprzęgła wyróżniają się stosunkowo dużą mechaniczną wytrzymałością i odpornością na termiczne odkształcenia oraz zużycie – również przy większych obciążeniach.
Jakie zalety mają sprzęgła kołnierzowe wysokoelastyczne?
Jeśli interesują Cię wysokoelastyczne sprzęgła kołnierzowe, w ofercie KTR znajdziesz aż trzy gamy rozwiązań tego rodzaju. Do napędów silników wysokoprężnych i ogólnych zadań napędowych polecamy przede wszystkim modele serii SINULASTIC. To komponenty o modułowej budowie, dostępne w czterech wersjach, które skutecznie redukują drgania skrętne będące skutkiem przeciążeń spalinowego silnika. Dodatkowo skutecznie chronią napęd przed ewentualnym przeciążeniem. Sprzęgła SINULASTIC są świetnym rozwiązaniem dla napędów o stałej i zmiennej prędkości. Poza tłumieniem drgań niniejsze produkty skutecznie kompensują także odchyłki. Gama SINULASTIC obejmuje zewnętrznie wsuwane komponenty, modele z piastą Taperlock, z piastą zębatą oraz produkty przeznaczone do aplikacji wymagających zdolności kompensowania dużo większych odchyłek.
BoWex-ELASTIC to seria obejmująca sprzęgła kołnierzowe wysokoelastyczne przeznaczone do pracy w silnikach spalinowych o mocy wynoszącej maksymalnie 5000 kW. Osiowo wtykane komponenty wyróżniają się kompaktowym wymiarem i zdolnością tłumienia oraz redukowania drgań skrętnych czy udarowych obciążeń. Standardowy model składa się z elastycznego elementu gumowego pierścieniowego, który wykazuje wysoką odporność na działanie temperatury oraz z piasty sprzęgła BoWex z łukowymi zębami. Niniejsze produkty również dostępne są w kilku wersjach.
Z elastycznych rozwiązań polecamy także jednoczęściowe sprzęgła MONOLASTIC. To kołnierzowy komponent kompensujący kątowe i osiowe przemieszczenia za pomocą elastomerowego elementu. Do tego używa niewielkich sił przywracających. Produkty tej serii świetnie sprawdzą się w napędach pomp hydraulicznych – w wielokrotnym albo pojedynczym rozmieszczeniu. Maksymalny moment obrotowy, które są w stanie przenieść, wynosi 1850 Nm. Skrętnie elastyczne sprzęgło KTR MONOLASTIC może pracować w temperaturze nieprzekraczającej 100 stopni Celsjusza.
Więcej informacji technicznych na temat sprzęgieł w konkretnym wykonaniu i wersji znajdziesz w katalogu producenta. Zapoznaj się z nimi, aby mieć pewność, że ostatecznie zamontujesz odpowiednie sprzęgło w swojej maszynie.